Tuesday, December 29, 2009

Masyarakat Siam kelas ketiga di negara sendiri?

Malaysia telah bertambah maju semenjak mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Ini adalah kenyataan yang tidak dapat di nafikan. Negara ini telah maju.

Persoalannya ialah dimanakah kedudukan orang Siam atau Orang Malaysia berketurunan Thai di dalam negara ini? Saya tidak akan menghabiskan masa mempertikaikan perkataan Siam dan Thai. Apa yang ingin diperbincangkan hari ini apakah hak dan kedudukan orang Siam di negara ini.

Berdasarkan Perlembagaan negara ini semua rakyat Malaysia mempunyai hak yang sama rata. Saya juga tidak ingin berdebat mengenai persetujuan yang memberikan kedudukan khas kepada kaum Bumiputra serta hal hal mengenai isu isu perkauman di negara ini. Kita biarkan sahaja perkara ini di debat oleh orang yang lebih berpengaruh dan berkuasa. Parti parti politik dinegara ini telah lama mengunakan isu-isu perkauman sebagai modal politik semenjak merdeka. Jadi kita tidak ingin masuk campur hal ini buat sementara. Ini tidak bermakna kita tidak berminat. Mungkin pada masa yang sesuai kita akan membincangkan perkara itu.

Apakah orang Siam rakyat kelas ketiga di Malaysia?. Ini adalah persoalan hari ini. Pertama biar saja jelaskan apa maksud kelas ketiga. Kita ambil contoh bagaimana perkataan ini digunakan. Di dalam Kapal terbang penumpang kelas ketiga ialah penumpang yang akan dibenarkan menaiki kapal terbang selepas penumpang Kelas Pertama dan Bisnes telah naik. Penumpang kelas ketiga kemungkinan juga menduduki barisan terakhir berdekatan tandas. Apabila makanan disediakan penumpang Kelas Ketiga atau Third Class atau nama lebih enak Economy Class biasanya akan diberi makan selepas orang lain mendapat habuan masing masing.

Penumpang Kelas Ketiga, atau Third Class atau nama lebih enak Economy Class juga akan mendapat tempat duduk yang tidak selesa dan sempit. Mereka terpaksa berkongsi tandas dengan ramai orang. Tandas kelas ketiga biasanya sesak kerana terlalu ramai orang ingin mengunakannya pada setiap masa. Selepas kapal terbang mendarat Penumpang Kelas Ketiga atau Third Class atau nama lebih enak Economy Class akan terpaksa berdiri dan tunggu sehingga semua penumpang Kelas Pertama dan Kedua telah turun. Inilah hak orang kelas ketiga atau Economy Class dalam penerbangan.

Di dalam kereta api penumpang kelas ketiga biasanya bebas untuk berebut tempat duduk. Kalau di lihat di dalam kereta api dari Haadyai ke Bangkok penumpang kelas ketiga agak gembira mendukung ayam laga di sebelah tangan kiri dan memegang botol samsu di sebelah kanan. Penumpang kelas ketiga bebas untuk makan pinang dan ludah, mabuk dan muntah atau menyanyi dan melalak bersama anjing dan kucing. Penumpang kelas ketiga juga menghidu asap dan habuk sepanjang perjalanan. Biasanya mereka tidak memakai baju putih atau cerah kerana asap dan habuk.

Demikianlah contoh penumpang kelas ketiga.

Berbalik kepada persoalan kita. Adakah orang Siam penumpang kelas ketiga di Malaysia. Tetapi saya tahu orang Siam di negara tidak ada parti politik. Selepas 50 tahun merdeka saya tidak pernah dengar nama orang Siam sebagai wakil rakyat atau calon pilihanraya. Jadi orang Siam akan berpolitik secara orang yang tidak ada parti. Samalah dengan cara orang yang tidak ada rumah, orang siam akan menumpang parti atau rumah orang lain. Sebagai penumpang di rumah orang lain, maka orang Siam tidak boleh bercakap dan belagak macam di rumah sendiri.

Penumpang tidak boleh naik ke atas rumah selagi tuan rumah tidak membuka pintu. Sekiranya mereka tidak diberi kunci rumah biasanya penumpang akan terpaksa menunggu di bawah rumah. Sekiranya tuan rumah tidak balik, maka penumpang terpaksalah tidur bersama anjing dibawah rumah atau di pondok yang biasanya menjadi tempat tidur anjing. Di kampung kampung orang Siam adalah kebiasaan melihat orang mabuk tidur bersama anjing. Sekiranya mereka juga mabuk dan muntah anjing akan berasa gembira kerana mereka akan dapat makan muntah sambil menjilat mulut orang yang telah mabuk dan tidur mati. Ini pemandangan biasa di kampung Siam.

Begitulah nasib penumpang rumah orang tanpa rumah sendiri.

Dari segi ekonomi orang Siam majoritinya adalah petani. Tanaman getah, padi dan dusun adalah warisan tradisi berzaman. Kebelakangan ini ramai juga mempunyai tanaman kelapa sawit. Kalau dahulu kebanyakkan petani mengusahakan tanah nenek moyang atau tanah yang diteroka. Pada masa ini mereka tidak ada lagi kawasan baru untuk diteroka. Ramai petani kini menjadi penoreh getah upahan di ladang orang lain. Mereka membahagikan hasil getah yang ditoreh dengan tuan empunya kebun. Di Kubang Pasu dilaporkan masalah utama penoreh getah ialah kecurian yang semakain berleluasa. Hampir semua penoreh getah mengaku bahawa tahi getah atau sekerap mereka di curi. Keadaan ini di katakan semakain menganas sehingga ada yang terpaksa tidur di dalam kebun untung mengelak tahi getah atau sekerap mereka di curi. Malah ada yang menceritakan bahawa pencuri semakin berani. Pencuri dilaporkan berani membawa cuka untuk mengeringkan susu getah didalam cawan atau plastik yang baru di toreh selepas penoreh pulang.

Penanaman padi kini semakin tidak ekonomi. Ini kerana sawah padi yang dahulunya dimiliki oleh ibu bapa atau nenek moyang mereka terpaksa di bahagikan dengan bilangan anak anak yang ramai.

Tidak kurang juga generasi muda yang terpaksa lari sektor pertanian kepada sektor lain yang tidak memerlukan kepakaran yang tinggi. Pemandu lori dan bas persiaran menjadi pilihan ramai.

Pekerja buruh binaan kini terpaksa bersaing denagn pekerja Bangladesh dan Indonesia yang sanngup menerima upah yang lebih rendah. Demikian juga pekerja kilang.

Kaum wanita yang keluar dari kampung biasanya akan bekerja di kedai gunting rambut atau nama glamour Hair Salon. Shampoo girl adalah jawatan mewah di dalam bilik hawa dingin. Supermarket juga menyediakan hawa dingin dan ramai anak gadis Siam bekerja di tempat tempat sedemikian.

Kebelakangan ini di katakan ramai yang telah keluar bekerja sebagai tukang urut badan dan kaki di sekitar Sungai Petani.

Sebilangan kecil anak anak Siam berjaya keluar dari kampung untuk bekerja di sektor awam. Kebanyakan bekerja sebagai polis, guru dan jururawat. Bilangan professional seperti peguam, dan doktor boleh dibilang dengan jari sebelah tangan.

Bilangan yang lebih kecil menceburi sektor perniagaan kebanyakkan sebagai pengusaha kedai runcit atau mekanik membaiki motosikal. Tidak ada satu pun orang Siam yang mempunyai syarikat besar yang boleh di senaraikan walaupun di papan Kedua pasaran saham. Malah tidak pernah terbaca orang Siam menjadi pengarah syarikat yang tersenarai. Demikianlah gagahnya orang Siam di bidang ekonomi selepas 50 tahun merdeka.

Di bidang pendidikan kini anak anak orang Siam tidak lagi mempunyai sekolah yang di bantu atau diiktiraf oleh kerajaan. Kebanyakan anak anak Siam yang bertuah boleh terus belajar bahasa Thai di wat. Mereka yang kurang bernasib baik akan terus buta huruf bahasa Siam.

Orang Siam masih bernasib baik kerana mempunyai wat untuk mereka mendekaki ajaran agama. Kebelakangan ini beberapa wat telah mendirikan rumah mayat atau tempat menyimpan abu mayat.

Ah...nampak nya cerita ini terlalu panjang dan telah berlarutan. Ini bukan lagi persoalan utama kita iaitu adakah orang Siam penumpang kelas ketiga, atau Third Class atau lebih enak Economy Class di negara ini. Mungkin ada cerdik pandai Siam yang lebih arif tentang hal hal ini semua. Lebih baik kita berhenti di sini dahulu.

http://siam2day.blogspot.com/2007/12/siam-atau-thai-rakyat-kelas-tiga-di.html

Wednesday, December 9, 2009

YOSM: Siam Mudah Lupa.

Sejak bila Yayasan Orang-orang Siam Malaysia (YOSM) ditubuhkan saya tidak pasti. Saya rasa penubuhan YOSM mesti serentak dan seiring dengan penubuhan Persatuan Siam Malaysia (PSM) setelah membuat pengubahsuai dan menaiktaraf Persatuan Thai Malaysia (PTM) dari Pulau Pinang.

Dalam majlis perasmian Mesyuarat Perwakilan Tahunan PSM Kali 1 Tahun 2000 di Dewan Residensi, Jalan Kolam, Perlis pada 26.3.2000 (Ahad), Pengerusinya, Datuk Charern Intachat telah mengumumkan penubuhan YOSM. Kata beliau, tumpuan YOSM ialah ke arah meningkatkan tahap pendidikan di kalangan penduduk keturunan Siam di Negara ini.

Menurut beliau lagi, langkah menubuhkan YOSM adalah sebahagian usaha mengangkat martabat serta membolehkan rakyat keturunan Siam di Negara ini bersaing dengan kaum lain. Hadir sama dalam majlis tersebut ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis, Abdul Latib Omar.

YOSM dilancarkan

YOSM telah dilancarkan oleh Presiden MCA, Datuk Seri Ling Liong Sik yang juga merupakan Menteri Pengangkutan Malaysia di Dewan Sek. Men. Keat Hwa, Alor Setar, Kedah pada 17.11.2000. Beliau turut menyumbangkan sebanyak RM30,000 kepada YOSM.

Jumlah keseluruhan dana YOSM yang berjaya dikutip daripada orang ramai sebanyak RM179,000.00 sehingga November 2000. Sekarang, tiada siapa tahu berapa jumlah dana yang ada dalam akaun YOSM. Pihak YOSM tidak pernah menerangkan kedudukan YOSM.

Dari tahun 2000 hinggalah sekarang, masyarakat Siam Malaysia masih menanti hasil usaha YOSM bagi meningkatkan taraf pendidikan. Apakah hasilnya selama ini, dah hampir 10 tahun YOSM ditubuhkan? Tiada siapa tahu.

Pada tahun 2002, kerajaan telah memberi 100 permit kontena dan 20 permit traler kepada YOSM. Maklumat ini diumum sendiri oleh Presiden PSM dalam Mesyuarat Perwakilan Tahunan di Dewan Institut Pentadbiran Awam Kedah, Jalan Sultanah, Alor Setar, Kedah. Saya difahamkan permit tersebut disewa kepada syarikat pengangkutan yang mempunyai kaitan dengan bekas Presiden PSM.

Pada tahun 2004, semasa Mesyuarat Perwakilan Tahunan PSM di Wat Kg. Tasek, Pengkalan Hulu, Perak, Presidennya Datuk Siw Chun a/p Eam telah memaklumkan bahawa hasil sewa permit tersebut sebanyak RM60.000 setahun. Pendapatan daripada sewa permit tersebut dibahagikan 2 iaitu RM30,000 kepada PSM dan RM30,000 lagi kepada YOSM.

Sekiranya YOSM mendapat RM30,000 setahun sejak tahun 2003, ini bermakna YOSM dapat mengumpul RM210,000 sehingga tahun ini. Jika dicampurkan dengan RM179,000 hasil sumbangan orang ramai, maka ia menjadi RM389,000 tidak termasuk hasil kadar bunga simpanan bank. Saya hanya membuat perkiraan secara andaian sebab tiada siapa tahu kedudukan sebenar YOSM yang dilaung-laungkan untuk pembangunan pendidikan masyarakat Siam Malaysia.

Harap ada pihak tampil untuk memberi penjelasan kepada masyarakat Siam seluruh Malaysia sebab SIAM MUDAH LUPA.